fbpx

Blog

Erwin Giesbers

Nieuwe loyalty programma's op Blockchain

November 26, 2022
555

Zegeltjes sparen. Onze ouders, grootouders en overgrootouders deden het. En, misschien doe je het zelf ook wel. Bij Douwe Egberts noemen ze het waardepunten. En ‘waarde’ is waar het om draait. Voor iedere ondernemer heeft de loyaliteit van klanten waarde, voor de consument heeft de beloning waarde. En, hoe simpel het idee ook is, het werkt. Al meer dan honderd jaar.

Loyalere klanten

De klant staat centraal. Klantenbinding is erg belangrijk geworden. Veel bedrijven hebben daarom eigen loyalty programma’s ontwikkeld. Ze belonen klanten (en/of medewerkers) voor gewenst gedrag. Niet met geld, maar met ‘cadeaus’. Voorwaarde voor een succesvol systeem is dat het eerlijk, flexibel en transparant is. En hier schort het helaas maar al vaak aan. We zijn toe aan een betrouwbare, toekomstbestendige interactieve manier van belonen.

Blockchain Technologie

Met nieuwe blockchaintechnologie hebben we de mogelijkheid de overdracht van waarde op een transparantie, eerlijke en geautomatiseerde manier te laten plaatsvinden. Zodat de betrouwbaarheid van de data (lees waarde) nooit ter discussie staat. En dat is nou precies waar het bij een loyalty programma om zou moeten draaien! Een voorbeeld. Je wilt je klanten belonen voor het getoonde vertrouwen in je bedrijf. Het liefst zou je ze iets geven wat ze op een later moment bij je kunnen inleveren. Bijvoorbeeld een kortingscoupon. Je wilt echter geen gedoe over de administratie daarvan. Wel wil je een makkelijk systeem waarmee je waarde kan toekennen en gebruiken. Blockchain kan je daarbij helpen.

In een blockchain is transparantie, verifieerbaarheid, onveranderbaarheid geborgd

We zijn in staat om razendsnel met onze telefoon waarde te verplaatsen via blockchaintechnologie. Op een veilige, onveranderbare manier. Zo weet iedereen exact waar hij of zij aan toe is. In de praktijk maken we hierbij gebruik van een decentrale applicatie op de blockchain. Hierop zie je een wallet (portemonnee) waar alle gespaarde punten zichtbaar zijn. In het echt bevinden de punten zich in de blockchain en door middel van internet halen we eigenlijk ons saldo op. Wanneer er bijvoorbeeld korting gegeven kan worden aan een individuele klant dan is het bedrijf in staat om razendsnel de waarde naar de betreffende klant te sturen. Dit is een transparant proces. Inzichtelijk en traceerbaar. Met het opgebouwde tegoed kan de klant direct aan de slag. Soms alleen in de ‘eigen winkel’ van het bedrijf, maar steeds vaker werken bedrijven samen en kan het ook daarbuiten. De interoperabiliteit zal hierdoor steeds meer toenemen waardoor je straks Douwe Egberts waardepunten kunt inwisselen tegen…. wat je maar wilt en bij wie je maar wilt!

Dappcom staat voor passie en beleving, mooie designs en bovenal bruikbare oplossingen. Wij zijn gespecialiseerd in het conceptualiseren, ontwerpen, positioneren en ontwikkelen van decentrale oplossingen. Altijd met een Enterprise Blockchain-backend.

Terms and Conditions | Privacy statement
© 2022 Dappcom. All rights reserved
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial